tisdag 1 mars 2011

8 veckor efter operation


Nu har det allt gått framåt!
Som synes på bilden så kan jag knipa ganska bra med tårna nu. Jag gör övningarna som jag fick av sjukgymnasten minst 2 ggr/dag. Tänk om man märkte resultat av all träning så fort!

Svullnaden har lagt sig och jag kan gå ganska långa sträckor utan att det blir jobbigt för foten. Däremot blir jag fortfarande trött i ryggen och i det “friska” benet eftersom jag haltar lite p.g.a. att jag inte kan böja framfoten fullt ut ännu. Detta gör att jag inte heller kan gå fort (det är ju inte nödvändigt men jag har inte kunnat låta bli att prova). Min allmän-kondition är såååå dålig. Inte konstigt efter 8 veckor av nästan stillasittande liv. Värken som jag hade då och då tidigare har också hållit sig borta så allt känns riktigt bra förutom att jag behöver få tillbaka lite “ork” i kroppen.

2 kommentarer:

  1. Försökte skriva en kommentar igår, men den verkar ha försvunnit? Jag är så glad att jag hittade hit! Jag opererades i fredags på NUS i Umeå. Dom satte i en skruv i min tå, har förstått att det finns olika operationstyper? Var och la om foten igår och jag blev förvånad över hur rak och fin den så ut! Helt overkligt. Jag är 47 och jobbar som förskollärare. Blev sjukskriven i 5 veckor och det känns otroligt att man ska omkring med de små 1-åringarna på armen så snart? Det blev högläge några dagar eftersom det fortfarande sipprade lite blod, men sen blir det att träna foten. Jag är jättenöjd so far! Ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. Hej Ingalill!
    Kul att du hittade hit!

    Jo, det finns flera olika operationssätt. på mitt sjukintyg står det "offset v-osteotomi, skruvfixerad". Jag blev sjuskriven 10 veckor (är lärare för 1-2:or)och skulle inte träna foten förrän efter 6 veckor. Innan det fick jag så klart gå omkring men inte böja framfoten och jag skulle helst använda post-op-skon de första 3 veckorna.
    Den senaste veckan har jag varit på Gran Canaria och då gått omkring mer än tidigare, det är ju skönare att promenera i sol än i iskallt regn! Jag tycker att jag har fått tillbaka en hel del muskelkraft i benen som försvann under den "orörliga" perioden. Som det känns nu så är det lagom att gå tillbaka till jobbet på måndag, skulle inte klarat det efter 5 veckor! Foten blir fortfarande lite svullen om jag inte lägger upp den högt då och då.
    Om jag ska tipsa om något så är det att hitta ett träningssätt för benen som inte belastar foten, jag orkade knappt trycka ner kopplingspedalen när jag provade att köra bil för en vecka sedan.
    Hoppas att din fot läker som den ska och att slutresultatet blir bra!

    SvaraRadera