tisdag 29 mars 2011

12 veckor efter operation av hallux valgus

Dagsläget: det går bättre och bättre att jobba och att vara på benen hela dagarna. Kvällstid och helger försöker jag att ta det ganska lugnt och vila foten, annars blir det för påfrestande. Den är liiiite svullen ibland och då och då gör det lite ont.






Knipövningen. Nu ser man inte lika lätt framsteg från vecka till vecka men övning ger färdighet!
Stortån är fortfarande rejält stel, jag böjer den lite med hjälp av fingrarna ibland




Ingen större skillnad mellan vänster och höger fot nedan.





Ärret är rosalila, alltså pågår läkningen fortfarande. Jag har alltid "kirurgtejp" på det.

Jag kan gå nerför trappor nästan lika fort som vanligt, jag har småjoggat (!) under en 100 m-sträcka en gång eftersom jag hade bråttom.
Det är fortfarande bara vinterkängorna samt sandalerna som känns sköna på foten. (Jag tycker att det finns väldigt många snygga skor i butikerna i vår och längtar efter att köpa nya!).
Att köra bil känns också ok. Ibland i stadstrafik och när det är en massa rödljus så att jag måste hålla ner kopplingspedalen mycket så är det jobbigt. Som tur är har jag mest motorväg till min arbetsplats.

Jag var på återbesök hos sjukgymnasten idag som tyckte att allt såg bra ut. Hon sa dock att det var viktigt att fortsätta med det träningsprogram som jag fick vid första besöket, (jag har "slarvat" med det sen jag började jobba). Och så sa hon att det var riktigt, riktigt bra för foten att gå barfota i sand! (I framtiden borde alla fotopererade skickas på en rehabiliteringssolresa!).

7 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Så du behöver ha tejp på ärret? Båda mina ärr är helt läkta och huden har tjocknat till det normala. Det på sidan syns knappt.

    Skönt att det går bra på jobbet och att du t.o.m. kan köra bil nu.

    Jag gör också många övningar varje dag. Fast igår satt jag på huk på trampdynan ett bra tag och och efteråt kändes det ordentligt när jag skulle promenera.

    Tån kommer nog att förbli rätt stel ett bra tag tror jag. Trappor är inga problem alls nu, för mig heller. Skönt.

    Jag har ju ingen sjukgymnast, men när jag frågade min kirurg om mina MBT-skor, så sade han att de var utmärkt bra att gå i för fötterna. Det är ju lite som att gå barfota. Har ju ingen sand här inte. Ha, ha... Fast alla kan ju inte gå i sådana.
    Hej och ha det bra......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!I loved this comment about bunion!I´d like to share my esperience with you. My blog is ursulaliba.blogspot.com.br. Thank

      Radera
  2. Hej igen!
    Jag använder tejp eftersom sjukgymnasten säger att det läker snyggare då! Hon tycker att man ska ha det tills ärret blivit vitt och läkt färdigt.
    Jovisst känns det när man gör lite udda saker som att t.ex. sitta på huk. Det dröjer säkert innan vi är helt som vanligt.
    Jag kanske skulle ta och prova MBT-skor, har aldrig testat... jag behöver ett par bekväma vårskor och i eftermiddag kändes verkligen vinterkängorna alldeles för varma och klumpiga.
    Man kanske skulle ha en låda sand på balkongen och trampa omkring i :)

    SvaraRadera
  3. Hej jag har också Hallux Valgus på båda mina fötter och har haft sedan i tonåren, (är iofs 24 nu men men...)ska göra en röntgen om två veckor och se om det har blivit sämre eller om det ser likadant ut. Har ni också bemötts av måttligt till helt ointresserade läkare/personal? Ibland rent ut sagt oförskämt taskiga? Suck. Det här MBT-skor vad är det för något? Och hur skulle du jämföra känslan i hela foten före och efter operationen? Tacksam för svar! Känns jättebra att hitta till den här bloggen! Du skriver så bra och har tagit bra bilder! /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Linda!
      Första kommentaren på väldigt länge och så kommer den en dryg vecka efter min operation av fot nr 2! Lustigt!
      Innan jag bestämde mig för en operation så var jag genom åren hos 4-5 olika läkare. De flesta sa väl ganska direkt att man kunde operera, någon tyckte att jag hade en "kraftigt deformerad" fot. Den ortoped som till slut gjorde ingreppet (och nu även opererat fot 2) ville att jag först skulle prova med inlägg i skorna och var noga med att påpeka att det inte var någon "skönhetsoperation". Det är nämligen vanligt att folk är lite missnöjda med fotens utseende även efter ingreppet. Kan det vara så att läkarna tycker att dina problem mest är estetiska? Hur stora problem har du?
      Jag har ju väntat 2 år med operera fot 2, detta mycket för att det tog lång tid innan fot 1 kändes helt bra, ca ett år. Efter det tycker jag att jag har fått tillbaka full funktion i foten, att träna och jogga t.ex. har inte varit något problem. Smärtorna som jag kunde ha innan op har försvunnit. Sex veckor efter op fick jag ett träningsprogram för foten, tror att det är viktigt att man faktiskt är noga och gör det för att det ska bli så bra som möjligt.
      MBT-skor (googla!) har liksom en svängd sula. Jag har aldrig provat några.
      Kan också berätta att redan en vecka efter den senaste operationen kunde jag gå lite utan kryckor till skillnad mot förra gången då det tog 3 veckor. Så olika kan det vara trots samma ortoped och likadan operation!
      Lycka till med nästa läkarbesök!

      Radera
  4. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag opererade min vänstra fot för snart tre veckor sedan. Först nästa vecka ska stygnen tas. Jag har inte haft särskilt ont. Har inte behövt ta smärtstillande mer än de två första dagarna. Jag har nu i tre dagar prövat att gå ute. 700 meter tog idag ca 26 minuter så fort går det inte. Jag hoppas att det kommer att kännas bra när bandaget är borta också. Tänkte försöka göra andra operationen efter sommaren. Får väl se om det går... Tack för att du bloggat om hallux valgus!

    SvaraRadera
  5. Det finns som sagt flera olika typer av operationer så läkningstid etc. varierar en hel del. Det låter som att det går bra för dig, i så fall kanske du kan göra operation 2 redan efter sommaren. Lycka till med den fortsatta rehabiliteringen!

    SvaraRadera