onsdag 4 maj 2011

4 månader efter operation




Nu är det dags för en uppdatering!

Så här ser foten ut idag:


Ärret syns fortfarande





Det är alltså den vänstra foten som är opererad. Den högra tänker jag ta nån gång i framtiden eftersom jag har besvär med den med.



Det har inte blivit så mycket av med “knip och spret-övningarna” men det är ändå skillnad i förmåga mot tidigare, tycker jag.



Att gå nerför trappor är inget problem längre och oftast tänker jag inte på att foten är opererad men när det plötsligt blev sommarvarmt för ett par veckor sedan märkte jag tydligare att allt inte är helt läkt ännu. Inga av de tunnare skor jag har är speciellt sköna för den opererade foten och än har jag inte hunnit köpa nya. Om jag går/står mycket under flera dagar i rad så får jag ganska ont. Värken kan komma på lite olika ställen: hålfoten, tårna, rakt under stortåleden eller på ovansidan av foten. Jag har provat en del nya skor men inga har känts riktigt bra så jag får fortsätta att leta. Att gå ut och “motionspromenera” eller jogga är absolut inte aktuellt ännu men jag hoppas att jag ska kunna det lagom till semestern.
Jag har fått information om att det kan ta upp till ett år innan hela läkningsprocessen är klar, fram till dess kan man ha värk eller svullnad vid ansträngning så det gäller att ha tålamod…..


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är frilansjournalist som skriver om bland annat hälsa och jag ska just nu skriva om hallux valgus. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig! Om du mailar mig så kan jag berätta mer om exakt vad det gäller.
    Tack på förhand!

    Mvh Elin Gunnarsson

    info@elingunnarsson.se
    www.elingunnarsson.se

    SvaraRadera
  2. Hej igen Hallux

    Din fot ser ju jättebra ut! Håller med om att man märker att det kommer att ta tid att bli helt bra.

    Själv har jag just börjat cykla och fått lite ont under fotknölen igen av det. Tycker det är konstigt för det känns inte just när man cyklar, utan det känns när man går. Tån känns som du beskriver det. Suck!

    Kan i alla fall promenera långa sträckor nu, utan större besvär. Mina gympaskor och mina MBT-skor är de som känns bäst att gå i.

    Annars så är mina två ärr nästan osynliga nu, så foten ser riktigt snygg ut. Det hade jag ju inte väntat mig.

    Rörligheten i foten har jag också fått ordning på nu. Det är bra.

    Ha det så bra i solen!

    Hälsning från Lil

    SvaraRadera
  3. Hej, tack för din informativa blogg om hallux valgus-operationen som jag nu läst med stort intresse. Ligger själv hemma, sedan i måndags, med nyopererad vänsterfot. Trodde inte att jag skulle bli så handikappad, men nu börjar jag kunna stappla runt ordentligt. Har läst på läkarens instruktioner en gång till och tillsammans med dina bilder och texter har jag skapat mig en uppfattning om den närmaste framtidens rehab. Stort tack! Maria

    SvaraRadera
  4. Lildolls: Javisst är det konstigt med hur vissa saker gör ont och att annat inte känns och även hur värken dyker upp på lite olika ställen.
    Men det har ju hänt en del sedan man stapplade omkring på kryckor på ishala gator i januari....

    Enok: Kul att min blogg kunde vara till lite nytta! Nu är det alltså en vecka sedan din operation, hoppas att allt känns bra och att du inte har ont. Använder du kryckor? Visst känner man sig handikappad då men du kommer att märka skillnad för varje vecka i rörlighet och förmåga.
    Lycka till med "läketiden"!

    SvaraRadera