tisdag 15 februari 2011

6 veckor Hallux valgus

Idag var det dags att ta bort förbandet!
Foten såg väldigt läskig ut, den har ju inte sett dagsljus på 6 veckor, huden blir så klart konstig då. Efter lite ompyssling (tvätt, bort med massa död hud, insmörjning) ser det bättre ut. Det kom en droppe blod från såret när jag började ta bort kirurgtejpen så jag lät ett par tejpbitar sitta kvar. Foten är svullen, det syns tydligt på övriga tår. Det är inte så behagligt att gå omkring nu när den är “oskyddad”, det spänner och drar i skinnet.

Smal och fin fast svullen

Tidigare såg den ut ungefär som den högra, visst är det skillnad!


Över huvud taget så har jag haft lite mer ont i den när jag har gått omkring den senaste veckan jämfört med hur det kändes innan. Det beror väl helt enkelt på att jag har kört med “full belastning”. I morgon är jag inbokad hos en sjukgymnast och då antar jag att man får ett litet träningsprogram man ska köra för att få upp rörligheten i alla tåleder, nu känns de rätt omedgörliga och stela.

2 kommentarer:

  1. Hej Hallux

    Din fot ser ju väldigt fin ut, fast ordentligt svullen är den förstås. Intressant att operationssnittet inte är riktigt läkt ännu. Kanske skaver man på det, så det går upp när man går, på grund av svullnaden. Är väldigt nyfiken på hur det är med mina snitt. Foten har känts lite sämre i eftermiddag efter min promenad.

    Förstår att foten såg läskig ut, när du tog bort bandaget, för jag har själv försökt ta bort alla lösa hudflagor, som jag kunnat se och komma åt. Det blir en massa sådant. Man byter ju hud hela tiden.

    Jag behöver inte bekymra mig över sjukskrivningen. Läkaren sade att det får ta den tid det tar att bli ordentligt läkt. Det är tydligen väldigt olika förlopp hos olika personer och beroende på vilket jobb man har. De verkar ta ganska allvarligt på dessa operationer.

    En sak som jag tycker är konstig, är att när jag bytte gipset och försökte röra tårna utan det, så tyckte jag inte det gick?. När jag har gipset på, så känns det som om jag kan röra tårna jättemycket. Skumt!

    Fortsätter kolla på din blogg för att se hur det går. Är så intresserad av hur det går! Själv längtar jag efter att få cykla. Skall fråga när de tar bort gipset, när man kan börja med det.

    Ha det bra
    MVH Lil

    SvaraRadera
  2. Hej Lil!
    Det där med blodet var inget att bry sig om och det kom bara en enda droppe!
    Nej, att röra på tårna går inte så bra, har skrivit om det i dagens inlägg. Men lustigt att du tycker att det går bra under gipset - kanske är nåt med motståndet som gör att det känns så.

    Cykla är inte min grej men jag längtar efer att kunna ta ut mig ordentligt under en riktig powerwalk. Du får säkert göra "allt som känns bra" när du väl blir av med gipset. Inte så många dagar kvar nu, förstår att du ser fram emot det!

    SvaraRadera